Vado il novembre a Meknes per psentare una relazione su queso argomento, spero in un dibattito molto tempestoso. Mi piacerebbe.
Proposition de communication
Mon communication voudrait etre centré sur le probleme du dèrive interpretatif. Le defi le plus importante pour l'hérméneutique c'est d'etablir une limite de l'interpretation. J'ai choisi pour ce recherche d'analyser l'economie de l'interpretation dans le religion et psychose, analysant tous ces deux experiences comme experiences essentiellement interpretatfs, en mettant entre les paranthes leurs possible reference ou manque de reference.. Je veux souligner les limites interpretatifs au de là du quel la religion en niant sa propre origine, celle de donner sens et unir les existant devient fanatisme et devient plus semblable avec le delire psychotique. On cherche le moment dans laquelle la plenitude du sens donée par un vecu religieuse –lecture des signes hierophanique dans le monde, analogie entre l’ame et monde, puisse se transformer en delire interpretatif, en perte du sens et angoise. On voit aussi le consquences de ce type de derive sèmotique quand le jeu avec les signes se transforme en cauchemare cmme das le roman le pendule du Foucault de Umbero Eco. On souligne les rassemblance entre fanatisme et psychose tel l’immaginaire apocaliptique, angoissant, la laceration du monde en psincipes dual opposée, le mepris pour le corporalité., l’elitarisme, le refus de l’Autre et du monde simple, en soulignat la difficulté du mantenir le sentiment religieuse de l’etre sans tombe en exces et sens idolatriser une certain sens ou ne verité considere assolue.
Notice bio-bibliographique
Je suis Teszler Lucia,
j'ai ottenu en mars mon PhD en Philosophie et Hermeneutique philosophique a l'Universitè du Turin avec une thèse intitulè Experiences religieuse et experience psychotique chez C.G. Jung.
Mes interes du recherches sont l’experience numineuse et l’identitè, hermeneutique de l’experience religieuse, philosophie et psychiatrie, intereligiosité
Questo è il convegno
http://www.fabula.org/actualites/article29264.php
lunedì 27 luglio 2009
martedì 21 luglio 2009
http://www.gamephilosophy.org/
Sarei interesata in questo convegno
http://www.fabula.org/actualites/article32461.php
Sarei interesata in questo convegno
http://www.fabula.org/actualites/article32461.php
martedì 7 luglio 2009
Evidenza
Cos'è l'avidenza naturale?
Una buggia, una illusione cosi come ci sembra tutta la vita e tutti i poccoli piacerid ella vita quando gli guardiamo in seguito a una trauma, a un shock? la filosofia che commincia il suo pensare proprio dal incontro con il male con l'inspiegabile ha visto spesso questa parte del mondo, la parte oscura,il deserto devastato che rimane quando svaniscono tutte le vanità. Nella psicosi poi si parla chiaramente della perdità dell'evidenza naturale (Blanckenburg) e allora? Allora l'uomo vede in modo diverso le cose, vive un disinvestimento libidinale, che gli sembra più vero di tutti i fardelli del mondo visti fin'allora.
Una buggia, una illusione cosi come ci sembra tutta la vita e tutti i poccoli piacerid ella vita quando gli guardiamo in seguito a una trauma, a un shock? la filosofia che commincia il suo pensare proprio dal incontro con il male con l'inspiegabile ha visto spesso questa parte del mondo, la parte oscura,il deserto devastato che rimane quando svaniscono tutte le vanità. Nella psicosi poi si parla chiaramente della perdità dell'evidenza naturale (Blanckenburg) e allora? Allora l'uomo vede in modo diverso le cose, vive un disinvestimento libidinale, che gli sembra più vero di tutti i fardelli del mondo visti fin'allora.
venerdì 12 giugno 2009
sabato 23 maggio 2009
My great sister, Music as Therapy
What Music therapy means to me and to my clients.
Monica Szabo - Psiholog
Scoala Speciala nr. 1, Oradea
- 2007-Jan-25 -
music therapy
http://www.impreuna.arts.ro/articole.php?limba=2§iune=2
I enjoy using music therapy with children with hesitating behaviour. It has happened to me to stand in front of the mirror and play the small drum. I was standing with my back to the child who was avoiding me and I was singing while observing him in the mirror. My position underlined `indifference`, nevertheless suggesting him cooperation only through music and through that interesting `never-explored` instrument.
`Last year, `Music as Therapy` initiated a contest, inviting all Romanian work partners, who develop music therapy programmes in different centres, to respond to the following question: `What does music therapy mean to me and my clients?` The received high-quality letters were studied by the members of `Music as Therapy` from the advisory group of Music Therapists. The hard decision was made and the following specialists were awarded with musical instruments: Seitamet Seian from the Neuropsychiatrical Recuperation and Rehabilitation Centre Techirghiol and Zina Costin from `For You` Day Centre won the 3rd and 2nd places, and the first place was won by Monica Szabo from the Special School no 1, Oradea.\\`
Alexia Quin, Director of `Music as Therapy`
On November 2004 `Music as Therapy` sponsored the participation of 20 persons at `Together through Art for Disabled Persons` Conference.
Composing a song, singing is a communication of personal inner vibrations, of the way in which events, memories, emotional states reverberate at the level of our body. The way in which a child plays the drum spontaneously provides us significant pieces of information regarding the relationship between the Ego’s states - speaking from the transactional perspective: how much freedom the `genuine child` has, how much the `critical parent` intervenes etc.
Therefore, we can observe in a few minutes of spontaneous singing at a percussion instrument the temper, the rhythm, the psychological strength, the repressed or exteriorized hostility, the self-control degree, the conformity degree, the capacity of movement coordination, the anxiety. All these features guide me in my work of empathic closeness to the child. My answer consists both of the client’s reverberations’ characteristics and their resonance produced in me. Hence I communicate to the child that he is understood, that I pay great attention to him, to his way of being and that I accept him as a person. In a secure environment I offer him freedom of expressing the new-born resonances in his inner being.
Music therapy has the advantage of giving the opportunity to simultaneous communication both with the conscious and the unconscious. The use of musical metaphors permits to experience and express vividly various emotional states. The musical metaphors can constitute the first step in identifying, understanding the states of emotional tension and their associations.
I enjoy using music therapy with children with hesitating behaviour. It has happened to me to stand in front of the mirror and play the small drum. I was standing with my back to the child who was avoiding me and I was singing while observing him in the mirror. My position underlined `indifference`, thus suggesting him cooperation only through music and through that interesting “never-unexplored” instrument.
This is how the first two sessions took place. At the third one the child came closer, first to the drum, then to my hair. At the beginning he was playing the drum in a shy and hesitating manner, each time drawing back from this action. Gradually this type of interaction became our first game, and today we use it as an introductory part of our meetings. These children usually prefer routine. For that reason using as musical anchor a song, they will be able to foresee the scenarios that follow and will be less anxious at the change of the game, of space positions, of instrument.
An essential step in therapy is the one when a child with whom I have worked individually starts to collaborate with another child. Even though at first the child won’t know how to interact to him, through different musical games he will learn communication rules, he will learn how to feel comfortable amongst the others.
To school, to me, to the children who attend to our school, music therapy becomes a new hope, a new method of human togetherness, but it could as well be a source of relaxation between colleagues.
Contact Special School from Oradea: t/f 0259 437 891
Monica Szabo - Psiholog
Scoala Speciala nr. 1, Oradea
- 2007-Jan-25 -
music therapy
http://www.impreuna.arts.ro/articole.php?limba=2§iune=2
I enjoy using music therapy with children with hesitating behaviour. It has happened to me to stand in front of the mirror and play the small drum. I was standing with my back to the child who was avoiding me and I was singing while observing him in the mirror. My position underlined `indifference`, nevertheless suggesting him cooperation only through music and through that interesting `never-explored` instrument.
`Last year, `Music as Therapy` initiated a contest, inviting all Romanian work partners, who develop music therapy programmes in different centres, to respond to the following question: `What does music therapy mean to me and my clients?` The received high-quality letters were studied by the members of `Music as Therapy` from the advisory group of Music Therapists. The hard decision was made and the following specialists were awarded with musical instruments: Seitamet Seian from the Neuropsychiatrical Recuperation and Rehabilitation Centre Techirghiol and Zina Costin from `For You` Day Centre won the 3rd and 2nd places, and the first place was won by Monica Szabo from the Special School no 1, Oradea.\\`
Alexia Quin, Director of `Music as Therapy`
On November 2004 `Music as Therapy` sponsored the participation of 20 persons at `Together through Art for Disabled Persons` Conference.
Composing a song, singing is a communication of personal inner vibrations, of the way in which events, memories, emotional states reverberate at the level of our body. The way in which a child plays the drum spontaneously provides us significant pieces of information regarding the relationship between the Ego’s states - speaking from the transactional perspective: how much freedom the `genuine child` has, how much the `critical parent` intervenes etc.
Therefore, we can observe in a few minutes of spontaneous singing at a percussion instrument the temper, the rhythm, the psychological strength, the repressed or exteriorized hostility, the self-control degree, the conformity degree, the capacity of movement coordination, the anxiety. All these features guide me in my work of empathic closeness to the child. My answer consists both of the client’s reverberations’ characteristics and their resonance produced in me. Hence I communicate to the child that he is understood, that I pay great attention to him, to his way of being and that I accept him as a person. In a secure environment I offer him freedom of expressing the new-born resonances in his inner being.
Music therapy has the advantage of giving the opportunity to simultaneous communication both with the conscious and the unconscious. The use of musical metaphors permits to experience and express vividly various emotional states. The musical metaphors can constitute the first step in identifying, understanding the states of emotional tension and their associations.
I enjoy using music therapy with children with hesitating behaviour. It has happened to me to stand in front of the mirror and play the small drum. I was standing with my back to the child who was avoiding me and I was singing while observing him in the mirror. My position underlined `indifference`, thus suggesting him cooperation only through music and through that interesting “never-unexplored” instrument.
This is how the first two sessions took place. At the third one the child came closer, first to the drum, then to my hair. At the beginning he was playing the drum in a shy and hesitating manner, each time drawing back from this action. Gradually this type of interaction became our first game, and today we use it as an introductory part of our meetings. These children usually prefer routine. For that reason using as musical anchor a song, they will be able to foresee the scenarios that follow and will be less anxious at the change of the game, of space positions, of instrument.
An essential step in therapy is the one when a child with whom I have worked individually starts to collaborate with another child. Even though at first the child won’t know how to interact to him, through different musical games he will learn communication rules, he will learn how to feel comfortable amongst the others.
To school, to me, to the children who attend to our school, music therapy becomes a new hope, a new method of human togetherness, but it could as well be a source of relaxation between colleagues.
Contact Special School from Oradea: t/f 0259 437 891
mon papa
Eliade, în actualitate
12.03.2004, 00:00
Autor: Camelia CADAR
Valori perene Biblioteca Judeţeană "Gheorghe Şincai" a găzduit, marţi, un simpozion dedicat marelui scriitor, filozof şi cercetător de talie internaţională Mircea Eliade, avându-l ca moderator pe conf. univ. dr. Corneliu Crăciun. La eveniment au fost prezenţi distinşi oameni de cultură, scriitori, profesori, dintre care îi amintim doar pe aceia care au vorbit despre omul de litere Mircea Eliade: lect. univ. dr. Dana Sala, prof. univ. dr. Mihai Drecin, drd. Rodica Bogdan, prof. Eduard Teszler şi, nu în ultimul rând, conf. univ. dr. Corneliu Crăciun. Dana Sala a vorbit despre activitatea de cercetător a lui Eliade al marilor mituri universale, iar asist. drd. Rodica Bogdan, ca o continuare a acestui discurs, a evocat ideea de sărbatoare, ca valoare de adevăr a omului şi cea de joc în relaţia cu timpul şi cu omul, citând din Schiller: "Omul nu este cu adevărat om numai atunci când se joacă". Prof. univ. dr. Mihai Drecin a rostit o alocuţiune cu tema "Consideraţii despre activitatea de diplomat a lui Mircea Eliade", activitate care, după cum a afirmat domnul prof. Drecin, i-a oferit lui Eliade o bună ocazie de a închega prietenii cu o seamă de artişti ai vremii: Vasile Alecsandri, D. Bolintineanu, Titu Maiorescu etc., care i-au făcut cunoscută atât opera, cât şi capacitatea lui creatoare. Prof. Eduard Teszler a adus în discuţie un aspect la fel de important: Mircea Eliade în programele şi manualele şcolare, trecând în revistă faptul că, începând cu 1995, o dată cu introducerea manualelor alternative, marelui scriitor i s-a dedicat un spaţiu mai larg şi în manuale, iar impactul asupra elevilor a fost deosebit. Totuşi, acest lucru nu este pe măsura aşteptărilor cadrelor didactice şi a ceea ce a însemnat el pentru cultura şi literatura română
12.03.2004, 00:00
Autor: Camelia CADAR
Valori perene Biblioteca Judeţeană "Gheorghe Şincai" a găzduit, marţi, un simpozion dedicat marelui scriitor, filozof şi cercetător de talie internaţională Mircea Eliade, avându-l ca moderator pe conf. univ. dr. Corneliu Crăciun. La eveniment au fost prezenţi distinşi oameni de cultură, scriitori, profesori, dintre care îi amintim doar pe aceia care au vorbit despre omul de litere Mircea Eliade: lect. univ. dr. Dana Sala, prof. univ. dr. Mihai Drecin, drd. Rodica Bogdan, prof. Eduard Teszler şi, nu în ultimul rând, conf. univ. dr. Corneliu Crăciun. Dana Sala a vorbit despre activitatea de cercetător a lui Eliade al marilor mituri universale, iar asist. drd. Rodica Bogdan, ca o continuare a acestui discurs, a evocat ideea de sărbatoare, ca valoare de adevăr a omului şi cea de joc în relaţia cu timpul şi cu omul, citând din Schiller: "Omul nu este cu adevărat om numai atunci când se joacă". Prof. univ. dr. Mihai Drecin a rostit o alocuţiune cu tema "Consideraţii despre activitatea de diplomat a lui Mircea Eliade", activitate care, după cum a afirmat domnul prof. Drecin, i-a oferit lui Eliade o bună ocazie de a închega prietenii cu o seamă de artişti ai vremii: Vasile Alecsandri, D. Bolintineanu, Titu Maiorescu etc., care i-au făcut cunoscută atât opera, cât şi capacitatea lui creatoare. Prof. Eduard Teszler a adus în discuţie un aspect la fel de important: Mircea Eliade în programele şi manualele şcolare, trecând în revistă faptul că, începând cu 1995, o dată cu introducerea manualelor alternative, marelui scriitor i s-a dedicat un spaţiu mai larg şi în manuale, iar impactul asupra elevilor a fost deosebit. Totuşi, acest lucru nu este pe măsura aşteptărilor cadrelor didactice şi a ceea ce a însemnat el pentru cultura şi literatura română
mercoledì 1 aprile 2009
L'odio
L'odio, la rabbia sono legami molto forti, state a larga da queste. E come una dichiarazione di amore, meglio dire di dipendenza. Cosi come l'amore l'odio ci trasforma piano piano nell'altro, diventiamo in questo caso non come la persona amata ma come la persona odiata.
Gli antichi guerrieri forse lo sapevano, o lo intuivano. Il padre di Temujin, che passò nella storia sotto il nome di GengisKhan, il giorno prima della nascita del suo figlio uccisse sel campo un giovine guerriero tataro, ma prima gli chiese il suo nome, poi diede il suo nome al suo figlio. Perché diventi come la persona che uccidi, o che odi per lungo tempo.
Gli antichi guerrieri forse lo sapevano, o lo intuivano. Il padre di Temujin, che passò nella storia sotto il nome di GengisKhan, il giorno prima della nascita del suo figlio uccisse sel campo un giovine guerriero tataro, ma prima gli chiese il suo nome, poi diede il suo nome al suo figlio. Perché diventi come la persona che uccidi, o che odi per lungo tempo.
domenica 22 marzo 2009
emozioni
Domani sarà il grande giorno. Domani devo sostenere la mia tesi di dottorato di ricerca. Ho emozioni. Perchè? Mi piace la mia tesi. vorrei presentarla in modo attraente, vorrei colpire con l'originalità del mio lavoro. Tanto in 4 anni sarà la prima volta (ups, scusi, la seconda, la prima è stara questa http://www.istitutobanfi.it/XVIIConvegnoNazionale.htm ) quando avrò l'occassione di presentare la mia ricerca davanti a un pubblico.
Mi conosco purtroppo come facilmente mi perdo malgrado amo e conosco bene i argomenti della mia tesi. Tutti dicono che passo l'esame, lo dicono per incoraggiarmi ma io vorrei affascinare e non solo passarlo :)))) Come posso essere brillante quando ho emozioni.
E oggi non so cosa fare.
spero di farcela, alla fine questa è una strada che io e solo io la posso percorrere in questo modo
La mia ricerca ha un titolo di per se provocatorio: l'espereinza religiosa ed esperienza psihotica con l'atenuante che parlo di Jung. Jung è un buon appoggio per questo argomenteo perche decissamente ha approffondito bene questa tema, e perche ha le sue risorse in filosofia dell'irrazionale dell'onirico , dei sogni e visioni che siamo, e nel dolore che ci cambia.
Un'altra ideea provocatoria è di per se la doamnda se Abraamo era normale, o magari sbagliamo noi quando nterpretiamo la sottomissione assoluta alle voci come qualcosa di religioso. Eco la differenza di base tra religione e psicosi, dobbiamo saper domare il amre denro, voci, visioni, impulsi che ci assalgono, cavalcare la tigre come dicono i induisti, e non lasciarsi travolgere da queste forze. Integrando cosi il male ci si arriva a un altro livello di identità.
Un'altra ideea che mi piace è quella che Qualsiasi incontro porta a una crescità spirituale personale o sociale. Infatti uno dei aspetti essenziali della mia ricerca è il rapporto con l'altro sotto l'aspetto di pluralismo religioso, sincretismo ma non solo religioso, anche culturale.
Chi si ferma in eltarismo, si sente siccuro con l'ideea che lui sta sulla parte del bene mentre altro sulla parte del male si sente anche in modo paranoico circondato di nemici, e poi si ferma nel suo sviluppo. Importante che Gesu non è stato elitario, lui andava in giro con persone che in quella società erano cnsiderate indegne. La religione crea una trasvalutazione dei valori.
Spero che i spiriti di Jung, Eliade, Culianu, Nietzsche, Freud stiano con me!!!!
Mi conosco purtroppo come facilmente mi perdo malgrado amo e conosco bene i argomenti della mia tesi. Tutti dicono che passo l'esame, lo dicono per incoraggiarmi ma io vorrei affascinare e non solo passarlo :)))) Come posso essere brillante quando ho emozioni.
E oggi non so cosa fare.
spero di farcela, alla fine questa è una strada che io e solo io la posso percorrere in questo modo
La mia ricerca ha un titolo di per se provocatorio: l'espereinza religiosa ed esperienza psihotica con l'atenuante che parlo di Jung. Jung è un buon appoggio per questo argomenteo perche decissamente ha approffondito bene questa tema, e perche ha le sue risorse in filosofia dell'irrazionale dell'onirico , dei sogni e visioni che siamo, e nel dolore che ci cambia.
Un'altra ideea provocatoria è di per se la doamnda se Abraamo era normale, o magari sbagliamo noi quando nterpretiamo la sottomissione assoluta alle voci come qualcosa di religioso. Eco la differenza di base tra religione e psicosi, dobbiamo saper domare il amre denro, voci, visioni, impulsi che ci assalgono, cavalcare la tigre come dicono i induisti, e non lasciarsi travolgere da queste forze. Integrando cosi il male ci si arriva a un altro livello di identità.
Un'altra ideea che mi piace è quella che Qualsiasi incontro porta a una crescità spirituale personale o sociale. Infatti uno dei aspetti essenziali della mia ricerca è il rapporto con l'altro sotto l'aspetto di pluralismo religioso, sincretismo ma non solo religioso, anche culturale.
Chi si ferma in eltarismo, si sente siccuro con l'ideea che lui sta sulla parte del bene mentre altro sulla parte del male si sente anche in modo paranoico circondato di nemici, e poi si ferma nel suo sviluppo. Importante che Gesu non è stato elitario, lui andava in giro con persone che in quella società erano cnsiderate indegne. La religione crea una trasvalutazione dei valori.
Spero che i spiriti di Jung, Eliade, Culianu, Nietzsche, Freud stiano con me!!!!
mercoledì 11 marzo 2009
Iscriviti a:
Post (Atom)